جلد 27، شماره 89 - ( شهریور 1393 )                   جلد 27 شماره 89 صفحات 39-30 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشیار، مرکز تحقیقات آموزش پرشکی، و عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
2- دانشجوی دکتری پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09144462842 Email: jasemi_phd@yahoo.com
3- دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
4- کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (7382 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: با توجه به رشد روزافزون فارغ التحصیلان مقطع دکتری پرستاری، ارزیابی دقیق این دوره جهت اطمینان از کیفیت آ موزش ضروری است. این پژوهش با ارزیابی برنامه دکتری از دیدگاه دانشجویان دکتری پرستاری سعی در فراهم­ سازی تصویری واضح از کیفیت برنامه­های این دوره دارد.

  روش‌ بررسی: با استفاده از مطالعه توصیفی، مقطع دکتری پرستاری در حیطه­های برنامه­های آموزشی، اعضاء هیات علمی و منابع توسط 64 تن از دانشجویان دکتری پرستاری انتخاب شده با روش تمام شماری در دانشکده­های پرستاری و مامایی تبریز، تهران، شیراز و مشهد با استفاده از پرسشنامه شاخص ­ های جهانی ارزیابی کیفیت برنامه دکتری پرستاری مورد ارزیابی قرارگرفت. جهت تحلیل داده­ها از نرم افزار spss با نسخه 5/13 و آمار توصیفی استفاده­گردید.

  یافته ­ ها: از دیدگاه دانشجویان، آموزش مقطع دکتری در حیطه­های برنامه­های آموزشی (17/3 ± 04/48)، اعضاء هیات علمی (03/ 2 ± 42/31) و منابع ( 76/2 ± 95/18) از سطح متوسطی برخوردار بود. در حیطه­ برنامه­های آموزشی، تاکید بر امر پژوهش با میانگین نمره 67/0 ± 49/3 و حمایت اساتید از دانشجویان با نمره 64/0 ± 32/3 مولفه­هایی بودند که بیشتر مورد رضایت دانشجویان قرارداشتند. در مقابل، کفایت تعداد اعضای هیات علمی با میانگین و انحراف معیار 77/0 ± 37/1، و تناسب دروس دوره دکتری با حرفه پرستاری با نمره 66/0 ± 84/1 از مولفه­هایی بودند که کمترین میزان رضایت دانشجویان را به خود اختصاص دادند. در حیطه اعضاء هیات علمی، مولفه­های عملکرد اساتید در هدایت پایان نامه با میانگین نمره 60/0 ± 15/1 و دانش و مهارت ایشان با نمره 87/0 ± 76/1 بیشتر مورد انتقاد دانشجویان قرارگرفته بود. درحیطه منابع نیز کفایت منابع مالی با نمره 75/0 ± 95/1 و زیرساختهای پژوهشی با میانگین و انحراف معیار 66/0 ± 89/1 مولفه هایی بودند که کمتر مورد رضایت دانشجویان قرارگرفتند.

نتیجه­گیری کلی: با توجه به سطح متوسط آموزش مقطع دکتری پرستاری در حیطه­های برنامه های آموزشی، اعضای هیات علمی و منابع، بازنگری محتوی دروس، افزایش اعضای هیات علمی و گسترش منابع جهت ارتقای کیفیت این دوره امری ضروری بوده و توصیه می­گردد.
واژه‌های کلیدی: ارزیابی، آموزش، پرستاری، دکتری فلسفه، کی
متن کامل [PDF 612 kb]   (2238 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/2/24 | پذیرش: 1393/5/20 | انتشار: 1393/5/20

فهرست منابع
1. Ketefian S, Davidson P, Daly J, Chang E, Srisuphan W. Issues and challenges in international doctoral education in nursing. Nursing Health Sciences. 2005;7(3):150-6. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2005.00240.x] [PMID]
2. Nagata S, Gregg MF, Miki Y, Arimoto A, Murashima S, Kim MJ. Evaluation of doctoral nursing education in Japan by students, graduates, and faculty: A comparative study based on a cross-sectional questionnaire survey. Nurse Educ Today. 2012;32(4):361-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.019] [PMID]
3. Farahani M, Ahmadi F. [Doctoral nursing students 'viewpoint about doctoral nursing program]. Iranian Journal of Medical Education. 2006;6(1):83-92.
4. Pearson M. The changing environment for doctoral education in Australia: Implications for quality management, improvement and innovation. Higher Education Research and Development. 1999;18(3):269-87. [DOI:10.1080/0729436990180301]
5. McKenna H. Doctoral education: Some treasonable thoughts. Int J Nurs Stud. 2005;42(3):245-6. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2005.01.001] [PMID]
6. Arimoto A, Gregg MF, Nagata S, Miki Y, Murashima S. Evaluation of doctoral nursing programs in Japan by faculty members and their educational and research activities. Nurse Educ Today. 2012;32(5):e1-e7. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.06.007] [PMID]
7. Anderson CA. Current strengths and limitations of doctoral education in nursing: Are we prepared for the future. J Prof Nurs. 2000;16(4):191-200. [DOI:10.1053/jpnu.2000.7830] [PMID]
8. Ketefian S, Mckenna H P. Doctoral education in nursing international perspective. London: Abingdon; 2005.
9. Dolmans D, Wolfhagen H, Scherpbier A. From quality assurance to total quality management: how can quality assurance result in continuous improvement in health professions education? Education for Health (Abingdon, England). 2003;16(2):210-7. [DOI:10.1080/1357628031000116899] [PMID]
10. Kjellgren KI, Welin C, Danielson E. Evaluation of doctoral nursing programs–A review and a strategy for follow up. Nurse Educ Today. 2005;25(4):316-25. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.02.002] [PMID]
11. Tazakori Z, Mazaheri E, Namnabat M, Torabizadeh K, Fathi S, Ebrahimi F. [Evaluation of doctoral nursing programs by CIPP framework.Scientific and research]. Journal of Nursing and Midwifery of Ardebil. 2011;11,44-51.
12. Nagata S, Gregg MF, Miki Y, Arimoto A, Murashima S, Kim MJ. Evaluation of doctoral nursing education in Japan by students, graduates, and faculty: A comparative study based on a cross-sectional questionnaire survey. Nurse Educ Today. 2012;32(4):361-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.019] [PMID]
13. Cleary M, Horsfall J, Hunt GE. Top tips for PhD thesis examination: Nurse clinicians, researchers and novices. Nurse Educ Today. 2012;32(1):7-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.08.004] [PMID]
14. Evans C, Stevenson K. The learning experiences of international doctoral students with particular reference to nursing students: A literature review. Int J Nurs Stud. 2010;47(2):239-50. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.05.025] [PMID]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.