جلد 27، شماره 87 - ( اردیبهشت 1393 )                   جلد 27 شماره 87 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشجوی دکترای آمار زیستی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استاد، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
4- استاد، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 66421685 - 021 Email: rnegarandeh@tums.ac.ir
چکیده:   (11174 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: لزوم ارزیابی صلاحیت پرستاران جهت شناسایی حیطه های نیازمند رشد حرفه ای و نیازهای آموزشی پرستاران مورد تاکید روز افزون بوده و دستیابی به آن مستلزم بکار گیری ابزارهای معتبر در این زمینه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین ویژگیهای روان سنجی نسخه فارسی ابزار صلاحیت پرستاران انجام شد.

  روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش روش شناختی و اعتبارسنجی بود که در آن 300 پرستار شاغل در دو مرکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و وارد مطالعه گردیدند. در ابتدا نسخه اصلی ابزار صلاحیت پرستاران با استفاده از روش استاندارد Backward-Forward به فارسی ترجمه گردید. روایی ابزار از طریق محاسبه شاخص روایی محتوای والتس و باسل، روایی صوری و انجام تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. پایایی پرسشنامه به روش آزمون باز آزمون و سازگاری درونی ابزار ارزیابی شد. در مطالعه حاضر SPSS نسخه 16 و همچنین نرم افزار LISREL نسخه 8 جهت تحلیل عاملی تاییدی به کار رفت.

  یافته ها: شاخص اعتبار محتوا برای کل ابزار 94/0و برای هریک از گویه ها بیشتر از 83/0 بدست آمد. طبق نتایج تحلیل عاملی، مقادیر بار عاملی گویه ها بین 38/0 تا 67/0 قرار داشته و همگی معنی دار بودند و هفت بعدی که در ابزار اصلی معرفی شده بود با مقادیر قابل قبول تایید گردید. پایایی درون رده‌ای کل ابزار 94/0 بدست آمد. همچنین پایایی ابزار به روش همسانی درونی (آلفای کرونباخ) برای کل ابزار 97/0 و برای ابعاد ابزار بین 68/0 تا 87/0 بدست آمد.

نتیجه گیری کلی: نسخه فارسی ابزار صلاحیت پرستاران دارای مشخصه‌های روان‌سنجی قابل قبولی در جمعیت پرستاران ایرانی می باشد و می توان از آن به عنوان یک ابزار معتبر در حوزه های مدیریت نیروی انسانی، آموزش و پژوهشهای پرستاری بهره برد.
متن کامل [PDF 1248 kb]   (5793 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1392/10/18 | پذیرش: 1393/1/5 | انتشار: 1393/1/5

فهرست منابع
1. Liu M., Yin L., Ma E., Lo S. &Zeng L. Competency Inventory for Registered Nurses in Macao: instrument validation. J Adv Nurs .2009;65(4):893–900 [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04936.x] [PMID]
2. Wilkinson CA. Competency assessment tools for registered nurses: an integrative review. J Contin Educ Nurs. 2013;44(1):31-7. [DOI:10.3928/00220124-20121101-53] [PMID]
3. Axley L. Competency: A concept analysis. Nursing Forum 2008; 43(4): 214–22. [DOI:10.1111/j.1744-6198.2008.00115.x] [PMID]
4. Watson R, Stimpson A, Topping A, Porock D. Clinical competence assessment in nursing: a systematic review of the literature. J Adv Nurs. 2002;39(5):421-31. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02307.x] [PMID]
5. Yanhua C, Watson R. A review of clinical competence assessment in nursing. Nurse Educ Today. 2011;31(8):832-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.05.003] [PMID]
6. Levett-Jones T, Gersbach J, Arthur C, Roche J. Implementing a clinical competency assessment model that promotes critical reflection and ensures nursing graduates' readiness for professional practice. Nurse Educ Pract. 2011;11(1):64-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2010.07.004] [PMID]
7. Epstein RM, Hundert EM. Defining and assessing professional competence. JAMA. 2002;287(2):226-35. [DOI:10.1001/jama.287.2.226]
8. Liu M, Kunaiktikul W, SenaratanaW,Tonmukayakul O, Eriksen L. Development of competency inventory for registered nurses in the people's republic of china: Scale development. Int J.Nurs Stud. 2007;44(5):805–13. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2006.01.010] [PMID]
9. Meretoja R, Isoaho H, Leino‐Kilpi H. Nurse Competence Scale: development and psychometric testing. J Adv Nurs. 2004;47(2):124-33. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2004.03071.x] [PMID]
10. Negarandeh R, Pedram Razi S, Khosravinezhad M. [Effect of Clinically Competent Nurses Services on Safety and Patients' Satisfaction in an Emergency Department.] Hayat. 2013;19(1):53-64.
11. Tabari Khomeirani R, Yekta ZP, Kiger AM, Ahmadi A. Professional competence: factors described by nurses as influencing their development. Int Nurs Rev. 2006; 53;66-72. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2006.00432.x] [PMID]
12. Hamström N, Kankkunen P, Suominen T, Meretoja R. Short hospital stays and new demands for nurse competencies. Int.J Nurs Pract. 2012;18(5):501-8. [DOI:10.1111/j.1440-172X.2012.02055.x] [PMID]
13. Nesami M, Rafiee F, Parvizi S, Esmaeili R. [Concept analysis of competency in nursing: Qualitative research. And delivery of a hybrid model] J Mazandaran Univ Med Sci. 2008; 18 (67) :35-42.
14. Cruickshank JF, Mackay RC, Matsuno K, Williams AM. Appraisal of the clinical competence of registered nurses in relation to their designated levels in the Western Australian nursing career structure. Int J Nurs Stud. 1994;31(3):217-30. [DOI:10.1016/0020-7489(94)90048-5]
15. Zhang Zx, Luk W, Arthur D, Wong T. Nursing competencies: personal characteristics contributing to effective nursing performance. J Adv Nurs. 2001;33(4):467-74. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2001.01688.x]
16. Polit DF, Beck CT. The content validity index: are you sure you know what's being reported? Critique and recommendations. Research in nursing & health. 2006;29(5):489-97. [DOI:10.1002/nur.20147] [PMID]
17. Bryant, F. B., &Yarnold, P. R. Principal components analysis and exploratory and confirmatory factor analysis. In L. G. Grimm & R R. Yarnold (Eds.), Reading and understanding multivariale statistics. 1995. Washington, DC: American Psychological Association. pp. 99-136.
18. Yaghmaei F. [Measuring behavior in research by valid and reliable instruments.] Tehran: Shaheed Beheshti University of Medical Sciences and Health Services; 2007. p.58.
19. Hajizadeh E, Asghari M. [Statistical methods and analyses in health and biosciences: a research methodological approach.] Tehran: Academic Center for Education, Culture and Research. 2011. p.400-1.
20. Schreiber JB, Nora A, Stage FK, Barlow EA, King J. Reporting structural equation modeling and confirmatory factor analysis results: A review. J Educ Res. 2006;99(6):323-38. [DOI:10.3200/JOER.99.6.323-338]
21. Field A. Discovering Statistics Using SPSS, 3rd ed. 2009.
22. Vakili MM, Hidarnia AR, Niknami S. [Development and Psychometrics of an Interpersonal Communication Skills Scale (ASMA) among Zanjan Health Volunteers.] Hayat. 2012;18(1):5-19.
23. Thompson, B.Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. 2004.
24. Karimi Moonghi H, Gazrani A, Gholami H, Saleh Moghaddam A, Ashoury A, Vaghei S. [Relationship between Spiritual Intelligence and Nurses' Clinical Competency.] Journal of Sabzevar School of Medical Sciences 2011;18(2): 132-9.
25. Bahrini M, moateri M, kavah MH, ahmadi F. [Self assessment of the clinical competence of nurses in a major educational hospital of Shiraz University of Medical Sciences.] Journal of Jahrom Medical School .2010;8(1): 28-36. [DOI:10.29252/jmj.8.1.28]
26. Khodayarian M, Vanaki Z, Navipour H, Vaezi AA. [The effect of nursing management development program on clinical competency in coronary care unit.] Behbood Journal .2011;15(1): 40-50.
27. Hakimzadeh R, Karamdost N, Memarian R, Ghodrati A, Mirmosavi J. [Assessing nursing students' clinical competency:self-assessment.] Quarterly Journal of Nursing Management. 2012;1(1): 17-25.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.