جلد 26، شماره 84 - ( آبان 1392 )                   جلد 26 شماره 84 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Setoodeh G, Sharif F, Mohebbi Z, Faramarzi A, Tabatabaee H. The Effect of Preoperative Psycho- educational Intervention on Postoperative Pain in Children Undergoing Tonsillectomy. IJN 2013; 26 (84) :53-62
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1643-fa.html
ستوده گیتی، شریف فرخنده، محبی زینت، فرامرزی ابوالحسن، طباطبایی حمیدرضا. تأثیر مداخلات روانی- آموزشی بر درد کودکان بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها. نشریه پرستاری ایران. 1392; 26 (84) :53-62

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1643-fa.html


1- مربی گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسؤول).
2- استاد گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه(س)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
4- دانشیار گروه گوش و حلق و بینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
5- استادیار گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (6002 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ترس از ناشناخته‌ها قبل از عمل جراحی باعث می‌شود کودکان درد بیشتری را بعد از جراحی تجربه کنند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخلات روانی – آموزشی بر درد و بازگشت به فعالیت طبیعی کودکان بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها در شهر شیراز انجام گرفته است.

  روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه شبه تجربی است. با نمونه‌گیری ساده و سیستماتیک، 199 نفر از کودکان 12-9 ساله که جهت عمل جراحی برداشتن لوزه ها به بیمارستان شهید دستغیب شیراز مراجعه کرده بودند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند (99 نفر گروه مداخله و 100 نفر گروه کنترل) و مداخلات روانی – آموزشی قبل از عمل در قالب یک جلسه 45 دقیقه ای برای گروه آزمون اجرا شد. جهت بررسی درد نمونه‌ها، مقیاس درجه‌بندی درد به کار رفت و برای بررسی بازگشت به فعالیت طبیعی از پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 11انجام گردید و از روش‌های آماری توصیفی و آزمونهای تحلیلی معنی داری تی تست، مجذور کای، طرح اندازه‌گیری‌های مکرر همراه با آزمون ال اس دی جهت مقایسه دو گروه استفاده شد.

  یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد مداخلات روانی – آموزشی باعث برگشت سریعتر کودکان به فعالیت‌ طبیعی می شود (05/0 P< ) اما تأثیر آن بر درد بعد از عمل کودکان از نظر آماری معنی‌دار نیست (316/0 = P )

نتیجه‌گیری کلی: این پژوهش ارتباط معنی‌داری را میان مداخلات روانی – آموزشی و کاستن از درد بعد از عمل جراحی برداشتن لوزه ها نشان نداد اما می تواند باعث بازتوانی سریعتر کودکان بعد از جراحی شود.
متن کامل [PDF 268 kb]   (5009 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/2/10 | پذیرش: 1393/2/10 | انتشار: 1393/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb