جلد 26، شماره 84 - ( آبان 1392 )                   جلد 26 شماره 84 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohajjel Aghdam A, Hassankhani H, Zamanzadeh V, Khameneh S, Moghaddam S. Nurses' Performance on Iranian Nursing Code of Ethics from Patients' Perspective . IJN. 2013; 26 (84) :1-11
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1614-fa.html
محجل اقدم علیرضا، حسنخانی هادی، زمانزاده وحید، خامنه سعید، مقدم سارا. عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران از دیدگاه بیماران. نشریه پرستاری ایران. 1392; 26 (84) :1-11

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1614-fa.html


کارشناس ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده:   (3360 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: توسعه روز افزون کیفیت گرایی و مشتری محوری در خدمات بهداشتی، از طریق بازخورد مداوم انتظارات بیماران و بهبود مستمر نحوه ارائه خدمات میسر می شود. هر چند اکثر پرستاران و دانشجویان پرستاری از ابعاد اخلاقی کارشان و اهمیت آن اطلاع دارند، اما نگرانی اصلی در مورد توانایی به فعل درآوردن جنبه های اخلاقی در بالین است. لذا در این پژوهش، عملکرد پرستاران به آیین اخلاق پرستاری ایران از دیدگاه بیماران مورد مطالعه قرار گرفت.

  روش بررسی: این مطالعه توصیفی در سال 1391 با مشارکت 500 بیمار بستری در بخش های داخلی-جراحی مراکزآموزشی-درمانی تبریز و با نمونه گیری آسان انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس آیین اخلاق پرستاری ایران گردآوری و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 13 و آمار توصیفی و استنباطی، آزمون های t مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

  یافته ها: اکثریت بیماران، مرد ، متأهل، دارای تحصیلات در سطح دبیرستان و سابقه بستری بوده و در بخش های جراحی بستری بودند. از دیدگاه بیماران، 8/41 درصد پرستاران در سطح اول (خوب)، 8/51 درصد در سطح دوم (متوسط) و 4/6 درصد در سطح سوم (ضعیف) به آیین اخلاق پرستاری ایران عمل کردند.

  

  نتیجه گیری کلی: یافته های این مطالعه می تواند مدیران پرستاری را در طراحی برنامه های ترویجی و مدیریتی جهت بهبود رعایت اصول اخلاق پرستاری و اعتلای حقوق و در نهایت جلب رضایت بیمار رهنمون سازد .

متن کامل [PDF 208 kb]   (2911 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۳۰

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb